Djabe – Live in Edmonton lemezajánló Jozétól

Djabe – Live in Edmonton

2CD
GR1993 Records, 2020

A 2020-ban 25. jubileumát ünneplő Djabe idei első megjelenése egy dupla CD, mely március 19-én került a boltok polcaira.

Ebben a negyedszázadban világszinten is kiemelkedő minőségű produceri munka és kiadványmennyiség van. A bőven száz fölött járó számú, különféle formátumú Djabe-hanghordozók hangzásukat és kivitelüket tekintve is bátran kiállják a próbát a hasonló King Crimson, Yes vagy Zappa kiadványokkal. Ezért Égerházi Attiláék nyugodtan megtehetnék, hogy egy kicsit lazítsanak, de rendületlen menetelnek tovább.

A változatos digipak-ok után ezúttal ismét hagyományos dupla CD-tokban elhelyezett korongok a legutolsó észak-amerikai turné utolsó állomásán kerültek rögzítésre. A „Live in Edmonton” című élő album felvételei 2019. június 26-án készültek Kanadában, az Edmonton International Jazz Festival keretében, a Yardbird Suite színpadán adott két, egymást követő teltházas koncerten. A két teljesen eltérő műsorú fellépés két korongon kerül bemutatásra.

Az első CD-n az „early”, a második lemezen pedig a „late show” anyaga élvezhető, a Djabétól megszokott kitűnő minőségben. Mivel aznap csak az aktuális formáció öt zenésze lépett fel, így egy olyan hanghordozóval gazdagodott a Djabe életmű, melyben vendégek és extra hangszerek nélkül hallhatjuk Barabás Tamás basszusgitáros, Égerházi Attila gitáros-ütőhangszeres, Kaszás Péter dobos-ütőhangszeres-énekes, Koós-Hutás Áron fúvós és Nagy János „Yancha” billentyűs művészetét.

A 2019. júniusában zajlott „North American Tour ’19” anyaga elsősorban a „Flow” album anyagának alapos bemutatására épült, így a „Live in Edmonton” két korongja is bő merítést nyújt a 2018-as stúdióalbum szerzeményeinek aktuális élő változataiból. A címadó kompozíció mellett meghallgatható még a „Return To Somewhere”, a „Turtle Trek”, a „Bubble Dreams”, a „White Bears”; valamint a szólókkal, vocoderrel, közönségénekeltetéssel megbolondított, az eredeti stúdióváltozatnál majdnem tíz perccel hosszabb „Deep Lights”. Utóbbi bő negyedórája a „Live in Edmonton” album egyik csúcspontja.

A dupla CD-n szerepel még egy akkor még szintén aránylag újnak számító tétel, a Steve Hackett Genesis-gitárossal és Gulli Briem Mezzoforte-dobossal készített, közös albumukról: a „Sardinia Tapes” egyik legnépszerűbb darabja, a „Buzzy Island” is.

A régebbi kompozíciók közül pedig egy bivalyerős, best of-nak is beillő csokrot válogattak a 2019-es amerikai-kanadai koncertekre, ezért a dupla koncertlemez is bővelkedik a jóban. Olyan megunhatatlan klasszikusokat friss változatban megszólaltatva, mint a „Clouds Dance”, a „Butterfly”, vagy az őrületes improvizációkkal és szólókkal tizenhét percesre duzzasztott „Lava Lamp”. Ezekben a pillanatokban sok csúcspontjához érkezik a „Live in Edmonton”, alaposan megmutatva, hogy a 2016-ban kialakult „New Dimensions” felállás milyen nagyszerű zenészeket állított csatasorba, akik képesek turnéról-turnéra új színekkel gazdagítani az évek és a megtett kilométerek során klasszikussá nemesedett kompozíciókat, ahogy szinte a végtelenségig variálni a frissebb darabokat is. Az új koncertkiadvány újabb remek példa arra, hogy Tamás milyen jól rakta össze az új produkciót zeneileg, valamint hangzásilag is.

Mindkét korong megdöbbentően jól szól. Annak ellenére, hogy „csak” koncertfelvételek, illetve, hogy a fesztiválon csak digitális hangrögzítésre volt lehetőség, Tamás hangmérnökként brillírozott. Sokadszorra. Brutális hangminősége okán a „Live in Edmonton” nemcsak, hogy az átlagos hazai CD-kre ver egy vagy több kört, de a külföldi élmezőnyben is könnyen lehet, hogy dobogós. Sőt, még egy átlagos LP-kiadást is képes megszorongatni! Ezért igen valószínű lehet, hogy az edmontoni koncertfelvételekkel egy újabb Djabe kiadvány (ezúttal egy CD!) kerül hamarosan a Hi-Fi és High End bemutatótermekbe, mint tesztlemez.

A júniusi est folyamán szintén elhangzott, így a második CD-re fel is került Jim Pepper örökzöldje a „Witchi Tai To”, melynek 2019-es változatával, Attila és Peti énekével, az észak-amerikai közönség is nyerhetett némi ízelítőt a márciusi magyarországi Surround miniturné hangulatából.

A régi koncertfavoritnak számító „Distant Dance” dallamai közé becsempésztek egy hangulatos részletet egy másik klasszikusból, a fesztiválkedvenc „Omachule” dalból is, majd visszatérve a távoli tánchoz, a darab végén Yancha billentyűs improvizációiban is gyönyörködhetünk. Ez utóbbi néhány csodálatos perc szintén az élő album csúcspontjai közé tartozik.

Az élő kiadványon természetesen helyet kapott még a Djabe koncertek kihagyhatatlan momentuma, a közönségmozgató angklungozás, valamint Barabás Tamás basszusgitár-improvizációja is, melyek ezúttal az „Edmonton”, illetve a „Saskatchewan Water” címeket kapták.

Ez így együtt olyan remekül idézi meg az utóbbi évek Djabe koncertjeinek hangulatát, hogy egyfajta esszenciaként is szolgálhat. Például arról, hogy a Djabe produkció milyen stílusokat vonultat fel; miről is szól az a bizonyos ashanti nyelven leírt zenei szabadság; hogyan is épül fel egy Djabe turné műsora. Ezáltal a két edmontoni koncert felvétele hasznosan szolgálhat a Djabe művészetében való elmélyüléshez, miként az azzal való ismerkedéshez is kitűnő összegzés. Egyfajta hívogató kapu, belépő a Djabe világába. Rávilágítva annak a fesztivál-kompatibilisebb, játékosabb, populárisabb oldalára.

Ez utóbbi nézőpontból a „Live in Edmonton” az 1976-os King Crimson válogatást is eszünkbe juttathatja. Bár az stúdiófelvételekből áll, az új Djabe pedig dupla koncertalbum, a kettő mégis mutat némi rokonságot az addigi életmű főbb csapásirányainak felvonultatásában. Így a 25. évforduló első kiadványa, -a kanadai fellépések méltó archiválásán túl- képes betölteni egyfajta „A Young Person’s Guide To Djabe” szerepet is.

Erősen ajánlott, minden tekintetben minőségi hallgatnivaló!

Jozé 2020

Copyright © Gramy-H Kft. Minden jog fenntartva!. | 1092 Budapest, Ráday u. 40. | djabe@djabe.com | Adatvédelmi tájékoztató