Djabe – direct to disc lemezfelvétel a hollandiai Artone stúdióban.

Djabe – Art In Tone – 2LP / 45RPM

Barabás Tamás – basszusgitár, hangmérnök
Égerházi Attila – klasszikus és elektromos gitár
Koós-Hutás Áron – trombita, szárnykürt
Kaszás Péter – dob, ének
Bubenyák Zoltán – billentyűs hangszerek

Rinus Hooning – masztering hangmérnök
Martijn Schouten – hangmérnök
Szalay Tamás – operatőr

Zenehallgatóként, lemezkiadóként és zenészként is elkötelezett híve vagyok a kiváló minőségű analóg kiadványoknak és hangzásnak. Az utóbbi években nemzetközi szinten is elismerést vívtak ki High-End minőségű hanglemezeink, melyek az általam létrehozott Quality Vinyl Projects label alatt jelentek meg. A QVP (gvp.hu) szolgáltatásait más művészek is igénybe vették, így a Djabe valamint Djabe & Steve Hackett kiadványaink mellett büszkék lehetünk Mezzoforte, Android, Solati Music és Alapi vinyl lemezeinkre is.
A QVP három fontos kritériumot határozott meg a minőségi lemezkiadás alapköveként. Első a kiváló minőségű hangfelvétel készítése. A rögzítéstől a keverésen át a maszterig. A második a lemezvágás tökéletes kivitelezése. Mivel ez nagy tapasztalatot és szaktudást igénylő feladat, oda kell figyelnünk, hogy kire bízzuk ezt a feladatot. A harmadik pedig a jó minőségű gyártás és minőségellenőrzés.
A Djabe anyagok esetében saját stúdiónkban Barabás Tamás vezetésével mindig is odafigyeltünk a jó minőségű felvételek készítésére, sok esetben analóg nyersanyagra. A Tamás kezei alól kikerülő Djabe keveréseket és masztringet már 25 évvel ezelőtt is méltatták a londoni Abbey Road Studios szakemberei. A Beatles egykori szentélyben 2017 és 2019 között megrendelt félsebességes vágások (half-speed cut) esetében a vágásokhoz használt mesterszalagokról pedig már felsőfokon nyilatkozott Miles Showell világhírű masztering és lemezvágómérnök.
2015-ben, több más gyárral történt próbálkozás után kapcsolatba léptem a hollandiai Haarlemben található Record Industry-val. Hamar bebizonyosodott, hogy Európa legjobb gyárával kezdtem el az együttműködést. Az ötvenes évek óta folyamatosan dolgoznak, szakembereik rendkívüli tapasztalattal rendelkeznek mind a lemezvágás és a gyártás területén egyaránt. Mindezeket Miles Showell is visszaigazolta az Abbey Road studióban lezajlott beszélgetéseink során. A Record Industry vezető hangmérnökére, Rinus Hoonig-re mint egyfajta iránytűre hivatkozott a lemezvágással foglalkozó szakemberek esetében. Rinus kezdetektől fogva felel a Djabe lemezek vágási feladataiért, és külön öröm számunkra, hogy időközben Djabe rajongóvá is vált. Rinus egyébként 1973 óta foglalkozik hanglemezek vágásával. A szakma a kisujjában van.

Kiadványainkat 2018 óta nagy sikerrel mutattuk be a budapesti HiFi Show keretében.
Felvételinkről csodálatos kritikák jelentek meg világszerte. Mégis maradt bennem némi hiányérzet. No, nem a megvalósult projektekre tekintettel, hanem a még meg nem valósultakat illetően.
2019 áprilisában ellátogattam a Record Industry-ba, ahol a teljes gyártási folyamatot is áttekinthettem, majd elkalauzoltak az akkor egy éve működő Artone stúdióba, ami a gyárépület felső szintjén található.

A rendkívül impresszív stúdió kialakítás mellett egyből feltűnt, hogy nem mindennapi helyen járok. Az 50-es, 60-as és 70-es években használt és ide felújított analóg keverőpultok, kompresszorok, mikrofonok, visszhangszoba, szalagos magnók és lemezvágó gépek arzenálja fogadott. Nem akartam hinni a szememnek, hogy itt csúcsminőségű, minden munkafázisában analóg felvételt lehet készíteni. Különösebben nem is fogott meg a legújabb ProTools és egyéb modern eszközök bemutatója. Rinus ekkor figyelmembe ajánlotta, hogy a stúdióban direct to disc, azaz egyből lemezre történő felvételt is lehet készíteni, mégpedig teljesen analóg rendszeren, minden digitális technika mellőzésével. Hallottam pár ilyen felvételt a régi időkből. Tetszett a hangminőség, és az a teljesítmény, hogy egyből, mindenféle utólagos beavatkozás nélkül születtek meg ezek a lemezek. Meg is jegyeztem, hogy szeretném egyszer a Djabe zenekart ide elhozni. Több mint három évet kellett rá várni, de összejött.

A célunk egy 45-ös fordulatszámú , tehát a legjobb hangminőséget biztosító, dupla LP rögzítése volt.

A próbákat október elején kezdtük meg a Gramy stúdióban. Elsősorban olyan kompozíciókból állítottuk össze a négy, egyenként 15 – 17 perc hosszú lemezoldalakat, amelyeket már játszottunk korábban. Ennek az oka, hogy a felvételek készítésekor nincs lehetőség utólagos beavatkozásra, tehát hibákat, vagy kevésbé jól eljátszott részeket nem lehet javítani, vagy cserélni. Tehát ha elégedetlenünk leszünk egy lemezoldal felvételével akár zenei, vagy keverési szempontból, egy lehetőség marad, feltenni egy másik nyers lemezt, és újrajátszani az egészet. A próbafolyamat érdekessége volt, hogy erre az alkalomra csatlakozott először hozzánk, új billentyűsünk Bubenyák Zoltán, aki rendkívüli felkészültségével és személyes varázsával nyugtatóan és ösztönzőleg hatott a zenekarra és a teljes próbafolyamatra.
A Record Industry és az Artone részéről az előkészítést Anouk Rijnders sales és studio project managerrel és Rinus Hooning vezető hangmérnökkel intéztem.
Alapos egyeztetések és felkészülés után 2022. október 22-én Áronnal elindultunk egy bérelt Transporterrel és a teljes felszereléssel. Németországban éjszakáztunk, majd másnap reggel felvettük a csapat többi tagját a dortmundi repülőtéren. A Haarlemhez közeli szállásunk elfoglalása, majd rövid Amszterdami városnézés után a felszerelésünket kipakoltuk a Record Industry portájára.

Felvétel – 1. nap

Reggel már 9 órakor megérkeztünk az Artone stúdióba, ami a gyár felett elhelyezkedő emeleti szinten található. A felszerelést a gyártósorok között lehetett eljuttatni a teherlifthez, amivel aztán minden megérkezett a stúdióba.
Természetesen először a stúdióval ismerkedtünk, Martijn és Rinus már előkészültek a felvételekre az egyeztetett rider alapján.

A csöves berendezések, az RCA 76D mixing console, a Tree Audio Roots Gen II, a stúdió számára épített Two Maselec MTC-1X lehallgató egység, a ritkaság számba menő RCA mikrofonok, a Neumann mikrofonok széles választéka, már önmagukban előre vetítették a tökéletes hangzású felvétel lehetőségét.

Magát a felvételt a Direct Metal Mastering technológiát lehetővé tevő Neumann VMS82 vágógépen végeztük. A rézlemezre dolgozó vágógép volt 1982-ben az utolsó komolyabb technológiai fejlesztés a hanglemezvágás területén. Előnye, hogy a lakklemezre történő vágással ellentétben, itt a cooper lemezről egyből elkészíthető a nyomólemez. A lakklemez esetében készíteni kell még egy mama, majd egy papa kópiát, és csak arról állítható elő a présforma.
Rinus 49 éves tapasztalata alapján előnyben részesíti a rézlemezre történő vágást, jobb minőséget tud elérni vele, és a lakklemez esetében a dupla átalakítás is rejt hibalehetőségeket magában.

További részletek a stúdióról

A lathe-val egyidőben mindent rögzítettünk sztereóban stúdiószalagra is. A felvételhez Studer A80-as magnót használtunk. A szalagról vissza tudtuk hallgatni a felvételeket, és el tudtuk dönteni, hogy megfelel-e számunkra, vagy meg kell ismételni. Ezek a mesterszalagok később lehetőséget biztosítanak a felvételek mesterszalagon történő közzétételére is, melyet szintén tervezünk az LP–box megjelentetése mellett.

Az első nap nagyobb része a tökéletes felvételi körülmények kialakítása és a tesztfelvételek előkészítésével telt el. Tamás, mint a zenekar hangmérnöke a kontrolszobában rendezte be főhadiszállását a keverőpultnál. A felvételek során, a basszusgitáron is itt játszott. Az ő irányításával szólaltak meg a hangszerek, és amikor az egész zenekar hangzása összeállt Rinus és Martijn is elégedetten bólogattak a különböző groovokra. Azt külön hangsúlyozták, hogy ilyet még nem láttak, hogy valaki egyszerre játsszon a hangszerén és közben keverje is a zenét. Természetesen minden segítséget megkapott az Artone munkatársaitól ehhez.
Anouk is készített videófelvételt Tamásról ebben a nem mindennapi, kettős szerepkörben. Külön köszönet Tominak, remek munkát végzett.

Az első nap végén a szalagra történő tesztfelvételek után megkezdtük a közvetlen lemezfelvételt is. (direct-to-disc). Bő negyedóra múlva örömmel vettük kézbe az első DMM vágású felvételünket.

Visszahallgatva a szalagról megállapítható volt, hogy kicsit elfáradtunk, gyorsan el is döntöttük, másnap frissen új felvételt fogunk készíteni az A oldalból.

Készítettünk egy felvételt a C oldalból is, de ez sem sikerült a legjobban, ráadásuk egy rész kimaradt, így az oldal hossza a 13 percet sem érte el. A nap lezárásaként még visszahallgattuk a felvételeket, levonva a tanulságokat a következő napra.
A munkálatok közben operatőrünk, Szalay Tamás folyamatosan rögzítette az eseményeket, valamint felinstallált 12 db Go-Pro-t, hogy kegyen kellő mennyiségű kameraállás és nyersanyag a teljes estés film Artone Djabe lemezfelvételről.

Felvétel – 2. nap

Szerencsére kipihenten érkezettünk a közeli szállásunkról a második napra. Nem kisebb volt a feladat, mint élesben, utómunka nélkül feljátszani 4 lemezoldalt összesen kb 65 percet. Visszahallgatással, újrajátszással ez nem is olyan egyszerű. Szerencsére a körülmények és az Artone munkatársainak segítségével ez sikerült.

A legtöbbet az A oldallal foglalkoztunk, összesen még 3 verziót vettünk fel:
Clouds Dance, Turtle Trek, Distant Dance
Három ikonikus Djabe kompozíció a zenekar eddigi három fő korszakából.

Ezt követte három C oldal rögzítése:
Deep Lights, Buzzy Island
A 2016 utáni korszak két koncert kedvence. Az utóbbi az első szardíniai albumról.

A C oldal után technikai átállásra volt szükség, mert a B és D oldalakon is játszottam klasszikus gitáron, amit mikrofonozni kellet és növelni a térelválasztók mennyiségét is. Addig csak Peti volt a dobszereléssel leválasztva, innentől engem is el kellett barikádozni.

Ezután a B oldal felvétele következett:
Lava Lamp, Two Little Snowflakes
A Forward album legtöbbet játszott száma Lava Lamp remek lehetőséget adott a Zoli, Áron és Tamás számára, hogy ragyogó szólókat játszanak. Természetesen ez más kompozícióknál is így volt, hiszen a felvett anyagban bőven volt erre még lehetőség. A Two Little Snowflakes viszonylag friss kompozíció a The Magic Stag albumról. Finom líraisága jó ellenpontja volt a Lava Lampnek. A B oldalból az első verzió került lemezre.

Végére marad a legutolsó lemezoldal.
A D oldalból is három teljes verziót vettünk fel, igaz az elsőt technikai hiba miatt ki kellett dobni:
Island, Artone improv, In That Quiet Earth
A D oldal egy ősrégi Djabe szám újraértelmezett akusztikus változatával indul, melyet egy Barabás / Kaszás improvizációs duett követ. A végére hagytunk egy slusszpoént. Steve Hackett nem tudott velünk eljönni erre a felvételre, de mégis becsempésztük őt. Egy magnószalagra előre felvettük az In That Quiet Earth című Genesis szám beli gitárjátékát. A másik sávra metronóm került, amit dobosunk Peti hallgatott. Ennek segítségével szinkronban tudtunk játszani Stevvel. Így végül ő és a hallgatók sem maradtak ki a jóból. Az előre felvett szalagot egy másik Studer A80-as magnóról Rinus indította el Tamás jelére. Így minden analóg maradt továbbra is.

Gyárlátogatás – 3. nap

A harmadik nap reggelén ismét a Record Industryban kezdtük a napot. Az előző este összecsomagolt felszerelésünket pakoltuk be a buszba. Ezután a gyár tulajdonosa Ton Vermeulen tartott minden részletre kiterjedő gyárlátogatást a zenekar számára. A galvanizálástól a nyomólemez készítésen és a préselésen át a csomagolásig.

Korábban nekem már volt szerencsém ezt látni, most két dolgot szeretnék kiemelni.

Az egyik, hogy a referencia lemezeket bemutató falakon a legnagyobbak közé bekerült a Djabe is, a másik, hogy bemutatták azt a 10 db új présgépet, melyet nemrégiben gyártottak Svédországban. Most vannak beüzemelés alatt, és ha indulhat rajtuk a sorozatgyártás a kapacitásuk 34 nyomógépről 44-re fog emelkedni. Ezek az eszközök kinézetre is a mai kornak megfelelőek, ha összehasonlítjuk őket az múltszázad 50-80-as éveiben gyártott berendezéseivel.

Az értékesítési csapatból Serena Driehuizen, akivel a megrendeléseket szoktam intézni, rövid bemutatót tartott nekem, hogy milyen csomagolást ajánl ehhez a kiadványhoz. Végül a következő megoldást választottam. Az Artone stúdióban felvett dupla LP egy gatefold tokba fog kerülni. Emellett a kiadványhoz csomagolunk egy szimpla lemezt, melyet a 2019-es budapesti HiFi shown vettünk fel, ahol az Audiophile Szalonnal együtt állítottunk ki. Az általuk biztosított Sonus Faber hangfalakon, melyeket McIntosh erősítőkkel hajtottunk meg, élőben játszott a zenekar. A látogatóknak nagyon tetszett a High-End csúcseszközein megszólaló élő zene. A koncerteket 24 sávon analóg szalagra rögzítettük. Az ebből készült mesterszalagot szintén átadtam Rinus részére az Artone-ban. A kb. 2 x 17 perc zene szintén 45RPM sebességgel kerül vágásra. A 3 LP (a gatefold és a szimpla jacket) egy gyűjtő tokba kerül, és 3LP box-setként kerül majd forgalomba. Tervek szerint a felvételekről készült DVD-t is mellékelni fogjuk a set-hez.

Szeretném megköszönni zenésztársaim profi és fegyelmezett munkáját, a jó hangulatot.
Szalay Tamásnak a kitartó operatőri munkát, Rinusnak és Martijnnak a sok segítséget és a profizmust. A gyár minden dolgozójának a segítséget és a kedves fogadtatást. Otthon éreztük magunkat!

Ez a felvétel nem jöhetett volna létre az Audiophile Szalon anyagi támogatása nélkül. Külön köszönet Jancsa Attilának segítségéért és folyamatos baráti és szakmai támogatásáért.

Végül, de nem utolsó sorban köszönjük az NKA anyagi támogatását is a megvalósításban.

Égerházi Attila
Djabe zenekar

2022 november 6.

Copyright © Gramy-H Kft. Minden jog fenntartva!. | 1092 Budapest, Ráday u. 40. | djabe@djabe.com | Adatvédelmi tájékoztató