VANNAK NEVEK ÉS CÍMEK, amelyeket nehezen jegyzek meg, valószínűleg azért, mert másra asszociálok. Ilyen volt a Djabe 2012-es albumának címe, a Down And Up, e könyv írásának korai szakaszában többször is Down and Outnak írtam-mondtam (ki is kaptam érte Attitól!), egyetlen mentségem bluesos neveltetésem, hiszen ez
a kifejezés jól ismert e körökben (Nobody Knows When You’re Down and Out – énekelte Bessie Smith). De azért végül szerencsére megragadt bennem a Down And Up is. Nagy tanítóink mondták: nem tudjuk, hogy milyen a fény, ha nem ismerjük a sötétséget. És azt is, hogy a legmélyebb ponttól csak felfelé vezet az út. A Djabe ugyan 2008 és 2011 között fantasztikus sikereket ért el a koncertszínpadon, nem kerültek mélypontra Sipos András elvesztése után sem, de mégis időbe telt, amíg kikerültek egyfajta alkotói válságból, amelyet kétségkívül Sipi hiánya okozott. Éppen ezért találó a Down And Up cím, mint ahogyan nyilván tudatos választás volt, hogy az új album élő lemezbemutatójára 2012. november 30-án, András-napon került sor az IBS-ben.
Bár a zenekar a borítón alulról tekinget felfelé, a címadó darab kapaszkodó trombitaintrója után elég gyorsan eléri a kívánt magasságot, és a darab egy gólya méltóságteljes szárnycsapásaival száll. Azért Öcsi, Ko (tangóharmonika-hangú billentyűkkel) és az immár elmaradhatatlan Steve gondoskodik a fenti látvány sokféleségéről. (Amikor e részt írtam, és közben szólt a zene, párom mellettem ült, horgolt, és keze a Down And Up ritmusára járt. Vagy csak én láttam így?)
A Take A Deep Breath minden, csak nem jógagyakorlat, inkább életvidám, börtönéből szabadult funky, amelyben Ko amolyan ‚70-es évekbeli, Return To Forever-es szólót produkál, és helyet csinál John Nugent tenorszaxofonjának. Az Awakening City melodikus hajnalhangulatára mindenki kedvére asszociálhat, de azt állítom, hogy ha ilyen atmoszférában ébrednénk, talán nem lenne annyi idegbeteg, stresszel teli ember. Pedig néha nem kell hozzá más, csak egy kis meghittség, egy kis egymásra figyelés. Ezt mondja el Attila akusztikus gitárja és egy újabb vendég, Veress Gábor fuvolája.
„Erre a számra csak koreografált táncot lehetne lejteni, mert a páros és páratlan ütemek parádés rendjét a végére még aprózással is fokozza a ritmusrészleg” – írta Libisch Károly a No Chance For Dance-ről, amelyben Tomi bonyolítja tovább a tempót, Attila viszont ideiglenesen lecsendesíti.
A gyermek nem csak a moziban, a zenében is hálás téma: az Almi & Kitti Tomi ikerlányainak szól, tele tiszta romantikával, komoly játékossággal. Azért ne féljünk, mert amikor már azt hinnénk, hogy átcsap valami édeskés popba, akkor mindjárt megbolondítják valami váratlan futkározással… Az I Remember viszont már laza etno-jazz-rock ötvözet, amelyben Ko úgy szüli meg szintetizátorszólóját Malik Mansurov tardallamaiból, hogy az egész másfelé indul el, Feri trombitája pedig Steve gitárjával kergetőzik. A Dark Soup azóta már állandó repertoárdarabbá vált. Nem csoda, hiszen már az első egy percében balkáni és közép-ázsiai népzenei motívumokba lép bele egy angolszász rockhang. Ebben a darabban még annyira sem következik semmi egymásból, mint az I Rememberben, Feri „fürge lábú menyecske” kezdetű magyar betétjét álomszerű basszussal vezeti fel Tomi (elvégre egy „megétetésről” van szó…), miközben a végén Szilu „kiegyenesíti” a ritmusokat…
A Five Months Later a lemez legnyugodalmasabb darabja, Attila és Feri témavezetésével, bár azért hallunk benne néhány kígyóként tekergő, felgyorsult hangsort. A Hills of The Valley ismét nagy etnotalálkozó, Malik mellett Balogh Kálmán cimbalma, Bede Péter furulyája szól, miközben Öcsi sokforrású hegedűje Atti gitárjára reagál.
A völgy dombjaiban így valósult meg a világfalu.
2009-ben Steve Out of The Tunnel’s Mouth című lemezén szerepelt a Last Train To Istambul című dal, amelyet a Djabe ihletett és amelyben Feri hegedült. A közös koncerteken játsszák azóta is. Ugyanennek a lemeznek a bónusz cd-jén szerepelt még egy angklungozás. Három évvel később elérkezett az idő, hogy Barabás Tamás „Hackett-dalt” prezentáljon: Steve felesége, Jo Hackett írt hozzá szöveget, Tears For Peace címmel és ebből nem csupán a Down And Up záródala született meg, hanem egy klip is, amelyet Budapesten forgattak 2012 decemberében. A fekete-fehér kisfilmnek egyik főszereplője egy tank, amelyet Steve vezet, majd, miután megafonon magyarul (!) keresi a Djabe-fiúkat, felveszi őket és végiggördülnek fővárosunkon. Steve-é a szólóének, Herczeg Judit és a magyar zenészek vokáloznak. A klip végén egy felirat, idézet Stevetől: „Meggyőződésem, hogy nem normális az, aki háborút indít.”
A dal és a klip születéséről hallgassuk meg az alkotókat és szereplőket. E vallomások a Djabe-naplómban említett stúdióbeszélgetések során hangzottak el.
Tomi: „Teljesen más lett a téma, a dal, mint amire eredetileg gondoltam. Malajziában voltunk, karácsony körül. Számunkra teljesen idegen volt a környezet, és ebben a hangulatban több dalt is elkezdtem írni, amelyeknek nagy része néhány évvel később a Down And Upon jelent meg. Ezek között volt ez is, már alapjaiban kissé poposnak tűnt, elég sokáig fiókban maradt, nem gondoltam volna, hogy egyszer rákerül egy Djabe-lemezre. A Tears for Peace munkacím volt, a Tears For Fears együttesről, a ,80-as éveket idéző melódiáról jutott ez eszembe. Később már a hangszerelést szándékosan e kor divatja szerint csináltam meg. Mivel úgy gondoltuk, hogy ezt énekelni kellene, megmutattuk Steve-nek. Annyira megtetszett neki és feleségének, Jonak, hogy azonnal megihlette őket, de ragaszkodtak hozzá, hogy ez maradjon a címe. Én ugyan nem gondoltam arra, hogy ebből egy békedal lehet, de hagytam a dolgokat folyni a maguk útján. Aztán, ha már háború, jött Attila tankos ötlete…”
„Ha az átkozott hideget félretesszük, azt az érzést, amikor mínusz fokban hozzáérsz egy tankhoz, akkor nagyon élvezetes volt a forgatás. Nem tudtuk, mi fog abból kisülni, hogy felülünk egy tankra és körbemegyünk a városban, hogyan reagálnak majd rá, beugrik-e majd az embereknek ,56, a háború…”
„A basszusgitárom végig bent volt a tokjával a tankban. Úgy gondoltam, hogy életveszélyben lennék az éles vasak között állva, ha bármilyen hangszert elővennék – akár egy hirtelen fékezésnél…”
Feri: „Operetthadseregben voltam. Főiskola után behívtak, mielőtt beléptem volna egy szimfonikus zenekarba, és miután nem adták ki a kikérőmet, öt hónapig munkaszolgálatot végeztem mindenféle börtönviselt arcokkal. Jó kis közeg volt. Én építettem a békásmegyeri lakótelep egy részét, fegyvert tisztogattam, lövészversenyeken vettem részt. Aztán megkaptam a passzusomat és két év, négy hónapig elzenélgettem a seregben.”
„Embert próbáló volt egész napon egy fagyott tankon ülni, de jól szórakoztunk. Steve is nagy szeretettel és önfeláldozással csinálta végig. Sok ilyen élményünk volt vele. Szlovéniában még egyszer focizni is hívtuk, megrúgattuk vele a sikergólját …Én voltam az, aki valódi hangszert fogott a kezébe, egy fém egy másik nagy fémen. Valahányszor a számhoz emeltem, ráfagyott, levettem, próbáltam melegíteni. De ez semmi ahhoz képest, amikor élőben kell játszani szabadban, például szilveszterkor. A hidegben a fémek lemennek, a fák pedig fel, a teljes játszhatatlanságig. Lehet, hogy másik hangnemet is kell választani. A klipnél szerencsére a zene már fel volt véve.”
„Sokan jártak az utcán és mindenki fotózott, felkiabáltak nekünk. Mintha valaki azt mondta volna, hogy márciusban újra kezdjük. Amikor 2006-ban elindult egy tank Budapesten, azt egy hadviselt ember vezette és a mai napig nem világos, hogy előre kitervelt akció volt-e… a mi esetünkben mindenki értette, hogy forgatás van, mert egy nagy kamionon vitték a tankot.”
„Az emberek annyira tele vannak nyomva mindenféle hatásokkal, hogy nem tudom, hogyan lehetne hozzájuk eljuttatni egy ilyen békeüzenetet. Számomra nagyon érdekes képsor volt, hogy amikor Kelet-Ukrajnában azok az anyák, akiknek megölték a fiait, és elkapták a gyilkos különítményeseket, nem koncolták őket fel, hanem szinte megölelték őket, és azt mondták: menjetek vissza, és mondjátok meg a feletteseiteknek, hogy ne lőjenek, mert ugyanúgy lehetnétek a mi fiaink…
a mi klipünk sem áll messze ettől. Vagy gondoljunk arra, hogy milyen súllyal esik az emberek szívében ,56 és fel vagyunk-e készülve egy nálunk is kiteljesedhető háborús helyzetre. Hogy kerülhet az ember egy parancs alá háborús kötelezettségben? Inkább öleljük meg azt, aki maradt… Vannak törvényszerűségek, amelyeket elő lehet hívni és zavarosítani lehet a környezetet. Ha az emberek jobban látnák saját vágyaikat és lehetőségeiket, akkor nem szaladnának bele olyan helyzetekbe, hogy kénytelenek legyenek önmagukat feláldozni.”
Ko: „Jó érzés volt harckocsin billentyűzni, kicsit tartottam az időjárási körülményektől, a hideg tanktól, de valahogy a közegtől mégis bemelegedtünk. A forgatás napjára nyirkos, esős idő lett, szegény Steve elég nehezen is bírta, de nem lett semmi komoly baja. Egyébként meg életre szóló élmény lett, sokat poénkodtunk közben, ez a légkör maradt meg leginkább bennem. Izgalmas jelenség voltunk a városban, amire sokan felfigyeltek. Nem vettem észre, hogy bárki megijedt volna attól, hogy egy tankkal közlekedünk az Andrássy úton.”
„Gyerekkoromban az orosz laktanya közelében laktunk, néha még be is másztunk, aztán futottunk. Tankban azonban ekkor ültem először.”
Attila: „A Djabe korábbi dalaiban általában world music-jellegű ének volt, vagy Sipinek valamilyen afrikai motívuma, ilyen volt a Djabe című dal, a későbbi klipek inkább koncertekről szóltak. Tamás megírta ezt a dalt, Steve felesége, Jo, megírta a szöveget, amelyen Steve itt-ott változtatott a felénekléskor. Úgy gondoltam, hogy ez a dal kellemes, elég populáris jellegű, bár nem a mai divatokat követi, és ezért szerettem volna, ha klip is születik hozzá. Ezzel a zenekar tagjai mind egyetértettek. Hozott is némi nézettséget, bár azt nem lehetett várni, hogy a zenés csatornák állandóan műsorukon tartják, de Steve miatt külföldön is sok helyen átvették.”
„Nagy szerelmese vagyok a filmnyersanyagnak, magam is szoktam szuper 8-as technikával felvételeket készíteni. De ez kevés lett volna. Vermes Iván operatőr barátommal tanakodni kezdtünk, hogy milyen technikát tudnánk bevonni, ami még meg is fizethető. A 16 mm mellett azért döntöttünk, mert annak szemcséssége jól jön ehhez a hangulathoz, filmesebb a hatás. Sajnos nagyon megy ki ez a technológia a divatból. A nyersanyagot, amelyre forgattunk, részben a Kodak raktárában találtuk, már-már lejárt szavatossággal, részben pedig Amerikából hozattuk. Vermes Iván ráadásul filmes operatőr, akinek megvolt a tudása és elhivatottsága ehhez a munkához. Próbáltak engem győzködni, »hogy jó lesz videóval, majd lefeketítjük«, de aki ezt a klipet megnézi, érzi, hogy ez egy hamisítatlan filmes hangulat.”
„Meg kellett találni azokat a helyszíneket, amelyek ehhez a békedalhoz illőek, amikor meghallgattuk Jo szövegét, egyértelmű volt a tartalma. Bár Magyarországról nézve ezek a gondolatok talán kicsit általánosabbak annál, mint amit mi, magyarok, akik ,56-ot megéltük, érzünk, de mivel ez egy nemzetközi produkció volt, megpróbáltuk kicsit ironikusan, mégis azokkal az eszközökkel illusztrálni, ahogyan ez le van írva. Ezért választottuk a tankot mint szimbólumot, amely a világ abszurditását kifejezi, aztán felszálltunk rá és énekeltünk. Az utcán pedig az emberek jöttek, nevettek, felmásztak a tankra, fényképezkedtek. Ebben benne volt, hogy ez az, ami egy tankkal jó történhet. Jöttek a japánok, ölelkeztek velünk – erről kell szólni a világnak, hogy békében, egymás mellett éljünk. A tank megszervezése valóban nem volt egyszerű, de beírtuk a keresőbe, hogy www.tankberles.hu, és valóban volt ilyen oldal. De hogy logisztikailag felkerüljön, hogy a lábán menjen a VIII. kerületben, hogy bronzvasárnapon, a belvárosban tudjunk forgatni, amikor az utcák tele vannak, ahhoz komoly szervezőmunka kellett. Engedélyek, menetrend, helyszínek biztosítása… a kamerabérlet, a szakemberek miatt két napba kellett sűrítenünk a forgatást, és Steve-nek is csak ennyi ideje volt. Amit lehetett, házilag oldottunk meg, az operatőr-rendezővel szorosan együttműködtem, szerveztem, és még szerepeltem is. Ráadásul előző nap, november 30-án volt a Down And Up lemezbemutatója, másnap reggel már forgattunk. Amíg mi koncerteztünk, a rendőrség már ürítette le az utcát a régi Ganz gyárnál. De mindenki nagy lelkesedéssel vetette bele magát, így ezeket a nehézségeket könnyen áthidaltuk. Mindössze egyszer igazoltattak bennünket a Hősök terén…”
„Az utómunkálatok alapvetően komputerrel készültek. Ezt kellett összevágni a zenével egy komplett videofolyammá, amit aztán fényelni kellett. Én magam vágtam össze az anyagot. Elkövettük azt a hibát, hogy nem csapóztunk, és mivel hang nélkül forgattunk, többszöri megállással, mindent szájról meg kézmozgásokból kellett összerakni, és kitalálni. Iván végül feladta ezt a munkát, ekkor vettem át, és két napig szinkronizáltam. Amikor összeállt egy hatalmas nagy mátrix, akkor választottam ki, hogy mi kerüljön bele a klipbe. Ekkor kapcsolódott be Iván és készítettük el a végleges változatot. A szuper 8-as szerepet kapott a Columbus hajón készült felvételeknél, ahol rávetettünk magunkra korábbi filmekből, Hollandiából, Mongóliából, és ezek különleges hatást keltettek.”
„Amikor a trailerrel, amin a tankot vittük, megfordultunk a Deák téren, no, az egy szép mutatvány volt. Átrajzoltuk egy kicsit Budapest közlekedési térképét. Amikor az Útinformban bemondták, hogy forgatás miatt lezárnak egy utat, jó érzés volt tudni, hogy ezek mi vagyunk. Siker volt, hogy le tudtuk tenni a tankot a macskakőre. Ami megmaradt még, az a hideg, ráadásul az eső is esett. Szilu nem volt hajlandó elővenni a dobjait, mert biztosan tönkrementek volna, és én sem vettem elő elektromos gitáromat, ezért játszom akusztikus gitáron. Kitettünk egy billentyűt, ezzel a zenekari kiszerelés kisebb lett a tervezettnél. Steve meglepően nehezen mászott fel a tankra, alulról toltuk, felülről húztuk, betettük és úgy maradt. Amikor megálltunk melegedni, őt körbebugyoláltuk, kapott egy pálinkát – különben ő sosem iszik, de amikor teát kínáltuk neki, mondta, hogy most egy pálinka segítene…”
Szilu: „Polgári szolgálatosként töltöttem a katonaságot, főiskolán tanítottam. Azok az évek nagyon fontosak voltak számomra önmagam felépítése szempontjából, semmiképpen sem szerettem volna, ha kiesnek.”
„A tankos jelenetet sosem fogom elfelejteni. Azóta is, ha megyek az Andrássy úton vagy a Hősök terén, sokszor eszembe jut, hogy mi ezt a területet annak idején elfoglaltuk.
„Nagyon hideg volt, és egész nap dolgoztunk. Aki megnézi a klipet, nem gondol arra, hogy ez milyen kemény munka. Ezzel együtt nagy élmény volt, nemcsak a tank, hanem a Columbus hajón készült felvétel, a rávetítésekkel egészen elképesztő hatása lett.”
„Maximálisan azonosulni tudok a dal gondolataival, de arról nincsenek visszajelzéseim, hogy azok, akik megnézik, mennyiben érzik át a háborús félelmeket.”
„Az emberek mindig szeretik, ha belekeverednek egy filmforgatásba. Bennünket is filmeztek, fotóztak. Nem éreztem, hogy bárki félt volna, már azért sem, mert a tank nem a saját lánctalpán ment.”
És végül Steve, akivel élményeiről Attila beszélgetett: „Tetszett nagyon a melódia, a legnehezebb dolgom a hangsúlyokkal volt. Az általam szokott frazírozástól eltért a dallam, inkább jazzes volt. A vokál olyan volt, mintha egy fúvóskar szólalt volna meg. Különböző oktávokban próbálkoztam az énekléssel, végül egy önmagamhoz képest magas fekvésben énekeltem. Jó a dal üzenete is, helyi és globális értelemben egyaránt. Vannak helyek, ahol újra feltámadtak bizonyos náci irányzatok és erősödik a nacionalizmus. Sok helyütt útlevél nélkül lehet közlekedni Európában, másutt meg ferde szemmel néznek az idegenre. Jó lenne, ha senki nem félne senkitől. Jo, aki a Tears For Peace szövegét írta, egész életében nagyon kötődött a békéhez. A zenére kellett írnia, ez vezette. Csak először volt nehéz, amíg a zene nem ment bele a fejébe. Az embereknek meg kell érteniük egymást, a háborúnak az egyénekre gyakorolt hatását. Életemben először ültem tankon. Jól szervezetten ment a forgatás, nem zavarta meg az embereket, akik látták, szerettek volna részt venni benne. Persze fontos, hogy az emberek megértsék a tank és a szöveg üzenetét. Volt annak idején a Genesisnek egy dala, The Knife címmel, és az emberek azt hitték, hogy a militarizmus mellett vagyunk. Én békepárti vagyok. Az én nemzedékem nagyon szerencsés, mert az első volt, amely megúszta a háborút. Első magyar kapcsolatom Pallai Péter tanár volt. Iskolámban szinte csak angolok voltak, osztályfőnököm Japánban volt hadifogoly. A gitár nekünk is a szabadság szimbólumát jelentette. A zenészek természetüknél fogva a béke követei a különböző emberek és kultúrák közti kapcsolatok építésével. Az a baj, hogyha a szélsőségesek a hangadók. Én is mindenhonnan kölcsönzök, ahogyan azt a Djabe teszi. Ha a Djabe angol vagy amerikai lenne, akkor »progresszívnek«, vagy »crossovernek«
neveznék. Ha visszatérnénk a falusi szemlélethez, a világ sokkal szegényebb lenne.”
A Down And Up persze nem ér itt véget, mivel ismét egy enhanced cd-ről van szó. Láthatunk egy bécsi élő felvételt a Dark Soupból, és halljuk Steve Camino Royale című dalának a Djabéval kiegészített változatát, amely más változatban, de felkerült Hackett Genesis Revisited II. című albumára. A dal eredetileg Steve 1982-es Highly Strung című lemezének nyitódala volt, ezt követően hozta létre saját független lemezkiadóját, a Camino Recordsot. Lemezének nyitódala volt. Ezt a verziót Tomi hangszerelte Steve elmondásai és kérései alapján, melyek egy 1975-ös New Orleans-i álmán alapultak. A Genesisszel turnézott akkoriban, a Lamb Lies Down On Broadway albumot mutatták be Amerikában. A jazz-es hangvétel nem véletlen…
„A Down And Up mindenekelőtt egy nagyon friss hangulatú lemez, egy újabb mérföldkő a Djabe sikerekben gazdag pályafutásában. Ötpontegyben bitang jól szól, úgyhogy azoknál, akik erre, valamint a fantáziadús, jazz-zel, prog-rockkal kacérkodó, összetetten könnyed, és rendkívül egyedi zenei élményre gerjednek, ennek a lemezpolcon a helye” – írta róla a JazzMa.
„Az albumot végighallgatva a Djabétól megszokott friss, sokszínű zenei utazásban vehetünk részt, és ezúttal is megmutatja új arcait az együttes. 10 új szám, hangulatok az elmúlt évek tapasztalataiból – lent és fent. Barabás Tamás basszusgitárjátékát világszerte elismerik és szeretik. A Down And Up albumon most szinte minden hangszeren játszik, melyből kiemelhetjük kiváló gitárjátékát. Bizonyára kevesen tudják, hogy eredetileg szólógitárosként kezdte pályafutását. Banai Szilárd az utóbbi pár évben az egyik legmagasabb szinten jegyzett dobossá nőtte ki magát, melyet nemzetközi elismerései is bizonyítanak. Egyedi ritmikai és muzikális megoldásai élvezetes színt adnak a kompozícióknak. Égerházi Attila gitártextúrája alapvető jellemzője kezdetektől fogva a Djabe hangzásának. Ezen az albumon az Awakening City és a Hills Of The Valley című számok képviselik ezt a világot. Kovács Ferenc a tőle megszokott zeneiséget hozza trombitán és hegedűn. Külön figyelemre méltó a Dark Soup című számhoz írt érdekes szövege, melyet karakteres énekstílusában ad elő.
Kovács Zoltán zongora- és billentyűjátéka az évek során egyre fontosabb elemévé vált a Djabe zenéjének, melyről ezen a kiadványon is meggyőz bennünket” – méltatta a lemezt a Rockstar.hu
A Djabe nem is lenne Djabe, ha e lemez megjelenési formája megállt volna ennél az egyszerű cd-nél. Hamarosan megjelent az album dupla lp-változata, amelyben három oldalt tesz ki az eredeti zeneanyag, és a negyedik oldalon hallható a Camino Royale, valamint a Firth of Fifth és a Dark Soup koncertfelvétele. Volt olyan kritikus, aki szerint úgy tűnik, mintha a vinylverzió fontosabb lenne a zenekarnak, mint a cd… 2013 elején pedig már ott volt az 5.1 surround hangzású dvd audio/video változat is.