Life Is A Journey kritika

Napsütés, friss tengeri levegő és kellemes meglepetések hatásai egy nemzetközi csapat számára.

Elmúltak már a napok mikor Steve Hackett csupán vendég volt a magyar zenekar háza táján: az angol úriember gitárja réges-régen a Djabe szerves részévé vált. Nem csak közös felvételek, de közös fellépések sora áll mögöttük – és éppen a közös munka élő dokumentációinak kiadása után merült fel, hogy stúdió improvizációkat is megörökítsenek az utókor számára. Egy szardíniai templom festői környezete által inspirálva, ezek a szalagok – bizony, szalagok: a zenekar a munkafázisokat teljesen analóg módon rögzítette – vajmi kevés hirtelenségről árulkodnak, hiszen az albumra felkerült 11 kompozíció ugyan könnyed szórakozás a fülnek, de számtalan egymásra épült réteg összessége egytől-egyig.

Akárcsak a szardíniai levegőt, úgy szövi át a joie de vivre, az élet szeretete a kvintett dinamikus fúzióját: az album címadó szerzeménye az örök nyugalom felé nyúl ahogyan Barabás Tamás hathúros lépésekben kalandozik a basszus mélységében. Szellős rézfúvós közbeiktatások hozzák el a derűs vokális refrént, ahogyan a „Castelsardo At Night” dallama megidézi egy csendes tánc barátságos szellemét. Áthatolhatatlanul és erőteljesen cseng a „Building A Nuraghe”, tapssal segítve a hangszereket egészen a visszhangos beteljesedésig. Tökéletesen áttetszően szólal meg a „Beams Over The Nulvi Mountains”, délibábként delejezve a hallgatót. A csapat műve minden pillanatban lenyűgözve gördül tovább – a csomag surround keverésű, koncertrészletet is tartalmazó DVD-je még magasabbra emeli a fenséges élményt. 

Az egészet átszövik az izgalmas, mégis nyugodt harmónia által fűszerezett mediterrán melódiák, néha aláfestés által felborzolva és váratlanul előre törve, máskor árhullámhoz hasonlatosan hömpölyög és beleolvad a hallgató lelkébe, mint a „Golden Sand”. Esetleg egy kalandos utazásra sodor el, ahogyan a mindig változó „Around My Mind”. A kvintesszencia a „Buzzy Island”: heves, erőteljes, magával ragadó szubtrópusi érzelmek sugarai, Koós-Hutás Áron trombitajátéka által forráspontig hevítve a „Wake Up”-ban, a horizontig és túl. Az „elszigeteltség” minden jelentéstartalma egybe sűrítve, hogy elrepítsen oda ahonnan ez a zene ered.

Dmitry M. Epstein
DMME.net

Copyright © Gramy-H Ltd. All rights reserved. 1092 Budapest, Ráday u. 40. djabe@djabe.com